Kategorier Guldvargen 2025

Nedan presenteras våra kategorier.

Kategorier 2025

Som en vildblomma som växer fritt i naturen, oväntad och full av kraft, hyllar vi det okonventionella och banbrytande. I denna kategori premieras det exceptionella, det som bryter mot normer och det som överraskar.

Bidrag i Årets vildblomma kan vara allt från större projekt till mindre, briljanta lösningar – det viktiga är att de bär frön av unik kreativitet, originalitet och relevans.

Årets vildblomma påminner oss om vad som kan hända när idéer får växa fritt och blomstra där de landar.
Med omtanke, vision och handlingskraft klappar Årets guldhjärta för en bättre och ljusare framtid.

Denna kategori hyllar företag eller organisationer som genom sina initiativ driver positiv förändring – i branschen och samhället, för en mer hållbar morgondag. Oavsett om det handlar om interna förändringsprojekt, värderingsstyrda ställningstaganden eller annan utveckling som inspirerar och visar nya sätt att göra saker (produkter och tjänster) på.

Årets guldhjärta arbetar målmedvetet och långsiktigt för att vara en drivande kraft för ett mer hållbart och inkluderande samhälle.

Särskilda kriterier: Förflyttning – att tydligt visa på ett mer hållbart sätt att göra något på (ur socialt eller klimat/miljömässigt perspektiv)
I den digitala världen är möjligheterna oändliga, men det är i gränslandet mellan teknik och kreativitet som magi uppstår.

Årets digitala lösning belönar insatser som med innovation och användarvänlighet har skapat något unikt och minnesvärt. Som en digital ek, vars rötter sträcker sig djupt för att skapa stabilitet, samtidigt som grenarna skjuter ut i nya, spännande riktningar, lyfter vi fram helhetslösningar som verkligen utnyttjat kraften i digital teknik.

Här premieras projekt som webbsidor, appar, interaktiva verktyg och installationer som inte bara fungerar – utan som engagerar och överträffar förväntningar.
När kreativitet tar fysisk form händer något magiskt. Från innovativa produkter, smarta förpackningar som berättar en historia, till produkter och lösningar som bokstavligen går att ta på – Årets förpackning/produkt hyllar de insatser som kombinerar funktion och skönhet.

Mitt i Värmlands landskap, där naturens egen design inspirerar, lyfter vi fram idéer som bubblar av nytänkande och älskad kreativitet. Precis som en handgjord skatt eller ett oväntat skogsfynd stannar dessa lösningar kvar i minnet och gör ett bestående intryck.
Från Värmlands djupa skogar, där skogsstjärnan lyser som en symbol för uthållighet och skönhet hyllar Årets kampanj de insatser som engagerar, inspirerar och levererar resultat.

Här belönas kampanjer som kombinerar kreativitet med strategiskt tänkande och når fram till målgruppen med precision. Oavsett om det handlar om träffsäkra annonser, innovativa SEO/SEM-strategier eller långsiktiga satsningar över flera kanaler, lyfter vi fram arbeten som skapar konkreta resultat och gör kunderna lika strålande som en stjärnklar natt.
Rörlig bild och ljud är kommunikationens hjärtslag – med förmågan att väcka känslor, skapa minnen och förstärka upplevelser.

I kategorin Årets rörliga/audio hyllar vi det enskilda verket som sticker ut, oavsett om det är korta digitala klipp, reklamfilm, animation eller podcast. Precis som en porlande bäck som både fängslar och rör sig framåt med kraft, lyfter vi bidrag som förmedlar sitt budskap med teknisk skicklighet, kreativ briljans och en stark känsla för detaljer.

Här är det hantverket som står i centrum, med fokus på att beröra och skapa effekt.

Tävlar man med en film/ljud ska det bifogas en fil i följande format:
Video: WMV, MPG, MPEG, MOV, MP4.
Ljud: MP3.
Likt ett mäktigt träd med djupa rötter och starka grenar hyllar Årets branding de varumärken som står stadigt och växer med kraft och skönhet.

Här belönas lösningar där företag, varumärken eller projekt har paketerats och kommunicerats med tydlighet och kreativitet – alltid i harmoni med sina värderingar och kärnbudskap. Vinnaren visar hur idéer har slagit rot och blommat ut i både digitala och fysiska mötespunkter, med långsiktig strategisk precision och branschrelevant förnyelse.

Detta pris är en hyllning till de som skapar varumärken som inte bara syns, utan också förblir oförglömliga, likt en ståtlig ek i en grönskande skog.
Årets valp hyllar de stjärnor som likt frön börjat växa och blomstra ut i den kreativa världen. Här ges scenen till unga kreatörer i Värmland som varit verksamma i max två år eller som fortfarande studerar inom kreativa områden.

Kategorin är en hyllning till nytänkande, originalitet och modet att bryta ny mark. Genom att skicka in till sin portfolio eller sitt stolthetsprojekt får deltagarna chansen att visa sina talanger - och kanske bli branschens nästa ledstjärna.
Likt en stolt tall i skogens hjärta hyllar Årets gammelräv de som med minst 15 års erfarenhet fortsatt står som förebilder i den kreativa världen.

Detta pris lyfter fram en person som verkar i Värmland som varit en nyckel till framgång i projekt eller kommunikationsinsatser. Med strategisk skärpa, kreativ höjd och förmågan att inspirera andra har denne visat vägen och skapat långsiktiga resultat.

Här uppmärksammar vi den trygga ledaren, den innovativa mentorn eller den drivna visionären – men det är inte de utan du som nominerar. Tillsammans lyfter vi fram dem som inte bara skapar framgång utan också är en inspirationskälla för nästa generation.
I täten för årets tävling, stolt och stark som en ledarvarg i sin flock, står vinnaren av Guldvargen – den gyllene alfan.

Detta prestigefyllda pris tilldelas det bidrag som enligt juryn bäst kombinerar kreativitet med god kommunikation och som står strået vassare än alla andra inskickade bidrag. Alla bidrag är automatiskt med i tävlan, och Guldvargen kan gå till både små och stora kreativa insatser. Det avgörande är förmågan att skapa iögonfallande kommunikation som leder till framgång – gärna med ett särskilt fokus på att lyfta Värmland.

Vinnaren av Guldvargen är inte bara en triumfator, utan en inspirationskälla för hela branschen.

Bedömning och kriterier 2025

Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:
  • Idéhöjd – att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut, inspirera och beröra.
  • Tydlighet – att få fram ett budskap.
  • Relevans – att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren.
  • Hantverk – hantering av bild, text, form och typografi m.m.
  • Omdöme – att tydligt stå för och representera god etik.
  • Strategi – att med en stark och tydlig strategi lyckas nå de uppsatta målen.
  • Mål – att ha identifierat tydliga mål inom en identifierad hållbarhetsfråga/utmaning.
Bright Planets guldhjärta
  • Förflyttning – att tydligt visa på ett mer hållbart sätt att göra något på (ur socialt eller klimat/miljömässigt perspektiv)
Till varje bidrag ska det bifogas en bidragsbild 1920x1080 (för att användas i marknadsföringssyfte).

Döp denna till: Bidragsbild_Byrå_Namn_Kategori ex:
Bidragsbild_NWTmedia_JagÄrDinJornalist_ÅretsAnnons.jpg
Formatet ska vara JPG, PNG.

Bifoga gärna en casefilm (max 1 minut) som förklarar bidraget eller en PDF.

Tydlig namngivning av filer så att juryn förstår vad som tillhör bidraget. Om ert bidrag innehåller flera filmer var tydliga med vad som är en casefilm (max 1 minut) och vad som är själva bidraget.

Bifoga de enheter som hör till just ditt bidrag (ett bidrag skulle till exempel kunna innehålla en bidragsbild, bilder på utomhustavlor och URL till en webbplats. Ett annat bidrag skulle kunna innehålla en bidragsbild och URL till en casefilm). Trycksaker presenteras förslagsvis som en flersidig PDF. Tänk på att presentera bidraget så tydligt som möjligt för juryn (alla format).

Dubbelkolla så att case-mappen har rättigheter att öppnas av oss.

När ni skickar in era bidrag så kommer ni att motivera varför de bidraget ska vinna och ni kommer även beskriva bidraget.
  • Medlem i Marknadsföreningen i Värmland.
  • Tydlig Värmlandskoppling - i form av kund eller utförare.
  • En kan inte bidra med samma bidrag som tävlat i Guldvargen tidigare.
Årets bidrag ska ha varit publicerade mellan 1 januari 2024 och 1 januari 2025.
En kan heller inte bidra med samma bidrag som tävlat i Guldvargen tidigare.

Bidrag blir INTE diskade för att de har hamnat i fel kategori.

Om inte motiveringsrutan räcker till, bifoga en PDF i case-mappen.

OBS! Skicka endast in det ni vill tävla med och tänk på att inte lämna in onödiga filer.

Anmälningar kan skickas in mellan den 15 januari - 13 februari 2025.

Frågor och funderingar angående tävlingen skickas till: info@nullmarknadsforeningen.nu